Ten koncert Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej z pewnością przejdzie do spisu znaczących wydarzeń artystycznych. Pasja Janowa wykonana na starych instrumentach to prawdziwy rarytas dla melomanów. Wykonywanie utworów na instrumentach historycznych przeżywa prawdziwy rozkwit. Zbliża to utwór do oryginalnej barwy i autentycznej mechaniki, jakimi dysponował kompozytor. Ten właśnie zamysł artystyczny leży również u podstawy organizowanego w tym roku po raz pierwszy Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Pasja Janowa wyszła spod pióra Bacha prawdopodobnie jako pierwsza, przed Mateuszową. Ewangelia św. Jana jest już sama znakomitym tematem dramaturgii Ukrzyżowania. A dla kompozytora tekst był pokusa pójścia w stronę rozwiązań bliskich operze, co w luterańskim Lipsku było zabiegiem co najmniej ryzykownym. Utwór miał od momentu pierwszego wykonania w 1724 roku prawdopodobnie cztery wersje, a Bach na rok przed śmiercią powrócił do pierwotnego kształtu Pasji.
Pasja św. Jana BWV 245 Jana Sebastiana Bacha, wybitne dzieło wielkiego niemieckiego kompozytora Jana Sebastiana Bacha, składające się z 2 części, wykonane po raz pierwszy w kościele św. Mikołaja w Lipsku w 1724 roku. Jego forma muzyczna to pasja (łac. passio - cierpię) - gatunek muzyczny sięgający swoimi korzeniami okresu średniowiecza, którego tematem jest męka Pańska. Pasja wg św. Jana jest jedną z dwóch (obok Pasji wg św. Mateusza), które zachowały się w kompletnej postaci. Kompozytor wykorzystał tekst poematu Bartholda Heinricha Brockesa z 1712 roku, w partii Ewangelisty posłużył się jednak tekstem ewangelii. W muzyce Bach nawiązał do wielowiekowej tradycji gatunku, respektując podział na partie solowe i chóralne, z pierwszoplanową partią Chrystusa (vox Christi), Ewangelisty (narrator wydarzeń), a także tłumu (turbae). Kontrapunkt dla tych dramatycznych partii stanowią arie, w których soliści przedstawiają rodzaj lirycznego komentarza. Podobną funkcję pełnią krótkie, niezwykle piękne, ekspresyjne chorały.
Nigdy wcześniej niewykonywane dzieło zostanie w Krośnie zaprezentowane 29 września 2018 roku w RCKP na instrumentach historycznych. Zaproszenie do projektu przyjął znakomity włoski specjalista w dziedzinie muzyki dawnej Fabio Bonizzoni - dyrygent, organista, klawesynista, od 2004 roku poświęca się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi z własną orkiestrą La Risonanza. Ponadto jest profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest też założycielem Associazione Händel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Händla we Włoszech. Jako solista nagrywa od wielu lat dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. W 2010 roku wraz z zespołem La Risonanza ukończył projekt nagrania kompletu Kantat włoskich z instrumentami G.F. Händla, co zostało uznane przez magazyn „Gramophone” za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś 3 spośród 7 płyt cyklu otrzymały prestiżową nagrodę „Handel Stanley Sad”.
W projekcie wystąpi tez Karpacka Orkiestra Barokowa powołana przez krośnieńską klawesynistkę Patrycję Domagalską. Orkiestra zadebiutowała spektaklem: „Z dworu Ludwika XIV” w 2011 roku w ramach Kultury Wieków Dawnych. Występowała na wielu festiwalach w Polsce, prezentując m.in. muzykalia jasnogórskie w ramach programu Instytutu Muzyki Tańca „Nowe Interpretacje”. Członkowie orkiestry to artyści związani z polską sceną muzyki, dawnej działający w różnych jej formacjach: Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, European Union Baroque Orchestra, Royal Baroque Ensemble oraz z wieloma zespołami muzyki dawnej w Europie.
W koncercie Pasja Janowa wystąpią:
Fabio Bonizzoni - dyrygent
Soliści:
Karol Kozłowski - tenor (Ewangelista)
Anna Zawisza - sopran
Helena Poczykowska - alt
Dawid Biwo - bas
Sebastian Szumski - bas (Jezus)
Karpacka Orkiestra Barokowa w składzie:
Judyta Tupczyńska, Alicja Sierpińska - skrzypce barokowe
Katarzyna Litwiniuk - altówka barokowa
Agnieszka Oszańca - wiolonczela barokowa
Michał Bylina - kontrabas
Mateusz Kowalski - viola da gamba
Magdalena Pilch, Konrad Oklejewicz - flet traverso
Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek - obój barokowy
Szymon Józefowski - fagot barokowy
Anna Wiktoria Swoboda - lutnia
Patrycja Domagalska-Kałuża - pozytyw
Zespół wokalny Cracow Singers.
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1, Krosno
29 września 2018 (sobota), godzina 18.00
KROŚNIEŃSKA JESIEŃ MUZYCZNA
PASJA JANOWA WEDŁUG J.S. BACHA
bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie RCKP
współsfinansowano ze środków Fundacji PZU