Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Anny Duczmal-Mróz wprowadzi Państwa w niezwykły świat muzyki klasycznej.
Orkiestra została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales", a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana podczas Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim w 1976 roku, zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Orkiestra Amadeus jest jednym z najznakomitszych zespołów kameralnych w świecie. Jej dorobek to setki koncertów w najsłynniejszych salach świata – m.in. Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonii w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipskim Gewandhaus, wiedeńskiej sali Musikverein, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolańskim Teatro alla Scala, Tokyo Opera City Concert Hall, Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli, dziesiątki wydawnictw płytowych oraz nagrań i transmisji dla stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych na całym świecie, m.in. niemieckich NDR, WDR i SFB, londyńskiej BBC, kanadyjskiej CBC, francuskiej TF 1 czy japońskiej NHK.
Podczas XXIII Jesieni Muzycznej Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wykona niezwykle interesujący program - usłyszymy Suitę na tematy irańskie „Radif” Lwa Knippera, „Cuatro Estaciones Porteñas’’ („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli, a na zakończenie „Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego w wersji znakomicie zaaranżowanej przez Agnieszkę Duczmal na orkiestrę smyczkową.
Tytuł „radif” nawiązuje do nazwy zbioru tradycyjnych melodii irańskich, przekazywanych z pokolenia na pokolenie przez mistrzów (tzw. ostad), uczniom. Melodie te służyły często jako podstawa do improwizacji. Pełen zbiór obejmuje około 400 krótkich utworów, trwających od piętnastu sekund do dwóch minut, charakteryzujących się różną tonacją, melodią i motywami, zaaranżowanych w dwanaście systemów tonalnych. Radif może być zarówno wokalny, jak i instrumentalny – wykonywany na lutniach tar i setar, cytrze santur, skrzypcach.
„Cuatro Estaciones Porteñas”- znany również jako Estaciones porteñas lub Cztery pory roku w Buenos Aires, to cztery tanga napisane przez Astora Piazzollę w odniesieniu do czterech pór roku: Verano Porteño (Buenos Aires: lato), Otoño Porteño (Buenos Aires: jesień), Primavera Porteña (Buenos Aires: wiosna) i Invierno Porteño (Buenos Aires: zima).
„Obrazki z wystawy”, najpopularniejszy utwór Modesta Musorgskiego powstał w 1874 roku jako cykl 10 miniatur fortepianowych, inspirowanych ekspozycją grafik Wiktora Hartmanna. Kompozytor każdemu z rysunków poświęcił odrębną miniaturę muzyczną, nadając im tytuły malarskich pierwowzorów: Promenada (pełniąca w cyklu funkcję preludium i interludium), Gnom, Stary zamek, Tuilleries, Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Szmul, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce, Wielka Brama Kijowska.
Niezwykłą popularność utwór zawdzięcza wersji na wielką orkiestrę smyczkową, zinstrumentowanej przez Maurice'a Ravela. Agnieszka Duczmal dokonała niezwykłej aranżacji utworu na orkiestrę smyczkową, osiągając mistrzostwo w odmalowaniu malarskich obrazów językiem dźwięków i barw instrumentalnych. Opracowanie to spotyka się niezmiennie z najwyższymi ocenami krytyki i zachwytem melomanów.
Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus będzie prawdziwą muzyczną ucztą.