Krosno - www.rckp.krosno.pl

logo.png 1a78d14d484efc5af96c254a7d47bbcb
top news port info kali mstr galp inwe
Banner NHEF.jpg 9e43c22fa7d7ecb8a66f329b16844ad6
LETNIE KONCERTY W ŚWIĄTYNIACH - RECITAL INAUGURACYJNY
03.07.2020 Małgorzata Baranowska-Mika

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, korzystając z gościnności Bazyliki kolegiackiej Świętej Trójcy (fara), zaprasza 4 lipca 2020, o godzinie 19.00, na koncert inaugurujący IV Festiwal Letnie Koncerty w Świątyniach. Organy będą rozbrzmiewać pod wirtuozowską ręką prof. Dariusza Bąkowskiego-Kois.

Organy krośnieńskiej bazyliki farnej pw. Świętej Trójcy są niewątpliwie są najcenniejszym instrumentem w Krośnie. Zostały wybudowane przez działającą na tym terenie austriacką firmę Gebruder Rieger, działającą szeroko na terenach ówczesnej Galicji i cieszącą się znakomitą renomą. Instrument ten to opus 1550 firmy, datowany jest na okres przedwojenny (1909), pochodzi zatem jeszcze z okresu monarchii habsburskiej. To bardzo dobry dla tej firmy okres. Instrument posiada 28 głosów (rejestrów) rozdysponowanych pomiędzy dwa manuały i klawiaturę nożną (pedał). Głosy metalowe zrobione są z ołowianej blachy walcowanej, bardzo trwałego materiału. Zintonowany w znakomity sposób, instrument ten cudem uniknął przebudowy powojennej, dzięki czemu, po restauracji, możemy cieszyć się jego nienaruszonym, oryginalnym neoromantycznym brzmieniem. Na organach farnych doskonale sprawdza się romantyczna i neoromantyczna muzyka niemieckich kompozytorów, takich jak Felix Mendelssohn Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Josef Gabriel Rheinberger, Max Reger, Sigfrid Karg-Elert.

Strojenie i konserwacja instrumentu wymaga nielada wysiłku, wiedzy i cierpliwości. Przed recitalem prof. Dariusza Bakowskiego-Kois organy badał i leczył Albert Kunz, znakomity stroiciel z Akademii Muzycznej w Krakowie.

fot. Marek Jastrzębski      fot. Marek Jastrzębski

IV Międzynarodowy Krośnieński Festiwal Letnie Koncerty w Świątyniach
Inauguracyjny recital organowy - Bazylika kolegiacka /fara/ Świętej Trójcy, 4 lipca 2020 (sobota), godz. 19.00

Dariusz Bąkowski-Kois - organy

Program

Johann Kaspar Kerll (1627-1693)
Batalla Imperial de 5° tono

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross BWV 622

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Fuga C-dur B-A-C-H H 394

José de Torres y Martínez Bravo (1670-1738)
Batalla de 5º tono

Johannes Brahms (1833-1897)
O Welt, ich muß dich lassen op. 122 nr 11

Ferenc Liszt (1811-1886)
Adeste
Psallite
Tu es Petrus
Consolation Des-dur
Nun danket alle Gott


Dariusz Bąkowski-Kois – ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina (2000, dyplom z wyróżnieniem). Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem kwal. II st. Magdaleny Czajki (2002/2003). Studia podyplomowe kontynuował (2003/2004) w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie: Privatuniversität Wien) w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz pianoforte).
Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą: koncertował we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Włoszech, w Rosji, Chinach, Meksyku, a także w Brazylii. Występował z recitalami w tak prestiżowych miejscach jak (Archi)katedra św. Piotra w Trewirze, Katedra NMP w Antwerpii, Katedra św. Bawona w Gandawie, Katedra św. Salwatora w Brugii, Katedra św. Marcina w Utrechcie, Grote of Sint-Laurenskerk Rotterdam, Katedra św. Bawona w Haarlem, Grote Kerk NMP w Bredzie, Archikatedra NMP w Moskwie czy Narodowe Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis, realizując w ramach licznych koncertów partie solowe, a także organo obbligato, czy basso continuo. Był jurorem międzynarodowych konkursów organowych w Rumi i Łodzi oraz licznych konkursów ogólnopolskich.
Od 1999 jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002 doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ (praca doktorska z zakresu historii mentalności szlachty polskiej początków XVIII wieku). W 2006 uzyskał stopień doktora habilitowanego z zakresu instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W 2014 ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studia podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie Szkołą Wyższą. W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie, od 2016 jest Kierownikiem Katedry Organów swej macierzystej Uczelni.

Wydarzenie odbywa się w reżimie sanitarnym zgodnie z wytycznymi GIS. Do odwołania obowiązuje nakaz zasłaniania nosa i ust oraz dezynfekcja rąk. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje oraz innych.

Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się